China Daily


China Daily (simplified Chinese: 中国日报; traditional Chinese: 中國日報; pinyin: Zhōngguó Rìbào) is an English-language daily newspaper owned by the Propaganda Department of the Chinese Communist Party.

China Daily
TypeDaily newspaper, state media
FormatBroadsheet
Owner(s)
Founded1 June 1981
Political alignmentChinese Communist Party
Headquarters15 Huixin Street East, Chaoyang District, Beijing
WebsiteChinaDaily.com.cn

Overview


China Daily has the widest print circulation of any English-language newspaper in China.[2] The headquarters and principal editorial office is in the Chaoyang District of Beijing.[1] The newspaper has branch offices in most major cities of China as well as several major foreign cities including New York City, Washington, D.C., London, and Kathmandu.[3] The paper is published by satellite offices in the United States, Hong Kong, and Europe.[4] China Daily also produces an insert of sponsored content called "China Watch" that has been distributed inside other newspapers such as The New York Times, The Wall Street Journal, and The Washington Post.[5][6][7][8]

China Daily in China targets mainly diplomats, foreign expats, tourists as well as locals wishing to improve their English.[2] The China edition also offers program guides to Radio Beijing and television, daily exchange rates, and local entertainment schedules.[9] It has been used as a guide to Chinese government policy and positions of the Chinese Communist Party.[10][11] Scholar Falk Hartig describes the newspaper and its various international editions as an "instrument of China's public diplomacy."[2][12]

China Daily's editorial policies have been described as slightly more liberal than other Chinese news outlets.[2][13][14] Its coverage of the 1989 Tiananmen Square protests was positive.[15] The newspaper's coverage of the 2002–2004 SARS outbreak was reported to be more critical, fact-driven, and less laudatory than that of the People's Daily.[16] A 2018 discourse analysis from Uppsala University found that prior to Xi Jinping's accession, many China Daily articles portrayed their government as a particular kind of democracy, with democratic ideals such as the implementation of universal suffrage (in Hong Kong) and grassroots elections sometimes endorsed. After his accession, articles became more negative in tone toward democracy and shifted focus to portraying the "vices" of democracies in the West, particularly the United States.[17]

Editorial control

Scholars have described China Daily as effectively controlled by the Propaganda Department of the Chinese Communist Party.[2][18][19] Ideologically, it tends to adopt similar perspectives to the People's Daily.[20] According to its 2014 annual report, China Daily is formally managed by the State Council Information Office (SCIO), which was formed from the Propaganda Department in 1991.[1][21] The SCIO holds regular meetings with journalists and editors from China Daily on what they should publish.[21] A former copy-editor (or "polisher" as termed at China Daily) for the newspaper described her role being "to tweak propaganda enough that it read as English, without inadvertently triggering war."[22]

History


China Daily was officially established in June 1981 after a one-month trial.[23] It was initially led by Jiang Muyue, with Liu Zhunqi as editor in chief.[15] It was the first national daily English-language newspaper in China after the establishment of the People's Republic in 1949. Its initial circulation was 22,000, which grew to 65,000 by the following year.[23] By July 1982 the newspaper had plans to publish editions in the United States, the United Kingdom, and tentatively Australia.[23] Initially, it struggled to find English-speaking journalists.[23]

The paper was a departure from other Chinese newspapers at the time: it was "a Western-style paper", in content, style, and organizational structure.[23]

It began distribution in North America in 1983. It introduced an online edition in 1996 and a Hong Kong edition in 1997. By 2006, it had a reported circulation of 300,000, of which two thirds were in China and one third international.[15] China Daily registered as a foreign agent in the United States in 1983.[24]

In 2015, China Daily published a fake op-ed which they claimed was penned by Peter Hessler. They combined part of the transcript of an interview he had done with comments from another person interviewed as well as completely fabricated parts and ran it as an op-ed under Hessler’s byline without his knowledge or permission.[25] The fabricated op-ed contained made up praise for China and misrepresented Hessler’s own words by taking them out of context.[26][27] The editorial repeated Chinese Communist Party talking points and China Daily refused to retract it although it subsequently removed the English language version of the op-ed.[28]

In 2018, the paper fabricated a quote by the mayor of Davos, Tarzisius Caviezel.[29]

In September 2020, India's Ministry of External Affairs issued a statement saying that comments made by China Daily were falsely attributed to Ajit Doval.[30]

In February 2020, a group of U.S. lawmakers asked the United States Department of Justice to investigate China Daily for alleged violations of the Foreign Agents Registration Act.[31] Later the same month, the United States Department of State designated China Daily, along with several other Chinese state media outlets, as foreign missions owned or controlled by the Chinese Communist Party.[32][33][24][34]

International editions


China Daily Group has 12 print editions.[35] China Daily is a member of Asia News Network (ANN).[36]

African edition

In December 2012, China Daily launched an Africa edition, published in Nairobi, the capital of Kenya.[37][38] This edition is a way to expand the China Daily readership and boost China's interests in Africa, especially in mining and immigration policies, and prestige.[38] In addition, the African edition is aimed at both African people and Chinese people who live in Africa.[38]

China Asia Weekly

China Daily Asia Weekly is a tabloid-sized pan-Asian edition of the China Daily. The newspaper launched on 9 December 2010 in Hong Kong.[39]

China Daily Asia Weekly was initially distributed in Indonesia, Malaysia, Thailand, and Japan. Later, it was expanded to include Australia, India, Myanmar, Nepal,[40] Pakistan, Philippines, Republic of Korea, Singapore, United Arab Emirates, and Vietnam.

China Daily European Weekly

90 Cannon Street, location of China Daily's London office

China Daily European Weekly was launched in December 2010 and is published from London. In 2011, it won the Launch Paper of the Year award presented by the UK's Association of Circulation Executives (ACE); and the International Media Award sponsored by the Plain English Campaign.[41][better source needed] A 2014 audit found that 94% of China Daily European Weekly copies were being given away.[42] In 2014, it won the International Newspaper of the Year at the Newspaper Awards.[43][better source needed]

Hong Kong edition

The China Daily Hong Kong Edition (traditional Chinese: 《中國日報香港版》; simplified Chinese: 《中国日报香港版》; pinyin: Zhōngguó Rìbào Xiānggǎng Bǎn), has been published since 6 October 1997.[44] It is the only official English-language newspaper published by the Chinese government in Hong Kong and Macau.[citation needed]

US edition

China Daily USA, based in New York City, was launched in 2009.[45] Circulation includes the United Nations Headquarters, government agencies of the United States and Canada, universities, think tanks, major financial institutions, and many international corporate entities. While New York City coverage historically focused on Manhattan during the publication's earlier days, this emphasis has evolved and expanded to include in-depth coverage of Queens and Brooklyn, the boroughs of New York City and U.S. municipalities with the largest Chinese populations.[citation needed]

Reception


Overall

In 2009, China Daily was called "the most influential English language national newspaper in China" according to University of St. Thomas scholar Juan Li.[20] It is known for original reporting.[15]

In 1982, John Lawrence wrote in The Australian Journal of Chinese Affairs that China Daily is "essential reading for China watchers". He said that "bias shows through in the selective reporting of events in some countries", but that the paper's coverage of other international news is more evenhanded. Domestic news, he said, was given "wide coverage", but "sometimes in an uncritical way".[23]

In a 2004 journal article, University of Sheffield professor Lily Chen stated that China Daily was "essentially a publicly funded government mouthpiece".[46] Many international observers see it as an official government outlet, though Judy Polumbaum stated in the Berkshire Encyclopedia of China (2009) that China Daily "resists definition as a simple mouthpiece" and has a "distinctive, if quixotic, status".[15]

The New York Times wrote that China Daily's supplements published in US newspapers "generally offer an informative, if anodyne, view of world affairs refracted through the lens of the Communist Party."[24]

Disinformation allegations

Non-governmental organization Reporters Without Borders have accused China Daily of engaging in censorship and propaganda.[47][48] Media outlets such as The New York Times, NPR, Quartz, and BuzzFeed News have also published accounts of China Daily's dissemination of disinformation related to the 2019–20 Hong Kong protests.[49][50][51][52][53] In September 2019, China Daily's official Facebook account stated that Hong Kong protesters were planning on launching terrorist attacks on 11 September of the same year.[54][55]

In May 2020, CNN, Financial Times, and other media outlets reported that China Daily censored references to the origin of the COVID-19 pandemic from an opinion piece authored by European Union ambassadors.[56][57][58][59] In January 2021, China Daily inaccurately attributed deaths in Norway to the Pfizer–BioNTech COVID-19 vaccine.[60] In April 2021, the European External Action Service published a report that cited China Daily and other state media outlets for "selective highlighting" of potential vaccine side-effects and "disregarding contextual information or ongoing research" to present Western vaccines as unsafe.[61][62]

In response to criticism, The New York Times, The Washington Post, The Daily Telegraph, and Nine Entertainment Co. ceased publishing China Daily's "China Watch" insert in their newspapers.[6][63]

Portrayal of Muslims

A 2019 critical discourse analysis of China Daily's coverage of Chinese Muslims found them to be portrayed as "obedient and dependent Chinese citizens who benefit from the government’s intervention."[64] In January 2021, a China Daily article praised a report from the Chinese Academy of Social Sciences, stating that government policies in Xinjiang had "emancipated" the minds of Uyghur women so that they are "no longer baby-making machines."[65][66] The article drew condemnation as being a justification for reproductive policies of Uyghur genocide,[67][68][69] and sparked calls for Twitter to remove links to the article.[70][71][72] Twitter removed a reposting of the China Daily article by the PRC's official U.S. embassy account and subsequently suspended the account for contravening its stated policy against "dehumanization of a group of people."[73]

See also


References


  1. "2014 Annual Report". State Institution Registration Authority (in Chinese). 1 June 2015. Archived from the original on 6 August 2016. Retrieved 7 June 2016.
  2. Hartig, Falk (27 November 2017). "China Daily - Beijing's Global Voice?". In Thussu, Daya Kishan; De Burgh, Hugo; Shi, Anbin (eds.). China's Media Go Global. Routledge. doi:10.4324/9781315619668. ISBN 978-1-317-21461-8. OCLC 1158860903. Archived from the original on 21 November 2020. Retrieved 21 November 2020.
  3. "China Daily launches Kathmandu edition in Nepal". Xinhua News Agency. 31 May 2013. Archived from the original on 19 February 2014. Retrieved 2 June 2013.
  4. De Búrca, Sean; Fletcher, Richard; Brown, Linden (2004). International Marketing: An SME Perspective. Pearson Education. p. [page needed]. ISBN 978-0-273-67323-1.
  5. Fifield, Anna (16 January 2020). "China is waging a global propaganda war to silence critics abroad, report warns". The Washington Post. Archived from the original on 27 October 2020. Retrieved 21 November 2020.
  6. Waterson, Jim; Jones, Dean Sterling (14 April 2020). "Daily Telegraph stops publishing section paid for by China". The Guardian. Archived from the original on 15 April 2020. Retrieved 15 April 2020.
  7. Yu, Mo (26 June 2020). "US Spending Report Sheds Light on China's Global Propaganda Campaign". Voice of America. Archived from the original on 29 June 2020. Retrieved 26 June 2020.
  8. Basu, Zachary (23 September 2018). "China takes out anti-trade war ads in Des Moines Register". Axios. Archived from the original on 24 September 2018. Retrieved 24 September 2018.
  9. Thurston, Anne F.; Turner-Gottschang, Karen; Reed, Linda A. (1994). China Bound: A Guide to Academic Life and Work in the PRC (Revised ed.). Washington, D.C.: National Academy Press. p. 38. doi:10.17226/2111. ISBN 978-0-309-04932-0.
  10. Lams, Lutgard (21 November 2017). "Othering in Chinese official media narratives during diplomatic standoffs with the US and Japan". Palgrave Communications. 3 (1): 33. doi:10.1057/s41599-017-0034-z. ISSN 2055-1045.
  11. Schnell, James A. (2001). Qualitative Method Interpretations in Communication Studies. Lexington Books. p. [page needed]. ISBN 978-0-7391-0147-6.
  12. Hartig, Falk (23 September 2019). "Rethinking China's global 'propaganda' blitz". Global Media and Communication. 16 (1): 3–18. doi:10.1177/1742766519871694. ISSN 1742-7665. S2CID 204356272.
  13. Heuvel, Jon Vanden; Dennis, Everette E. (1993). The Unfolding Lotus: East Asia's Changing Media: A Report of the Freedom Forum Media Studies Center at Columbia University in the City of New York. The Center. p. 33. OCLC 623928917.
  14. Liu, Lihua (1 February 2009). "Discourse construction of social power: interpersonal rhetoric in editorials of the China Daily". Discourse Studies. 11 (1): 59–78. doi:10.1177/1461445608098498. ISSN 1461-4456.
  15. Polumbaum, Judy (18 August 2016). "China Daily". Berkshire Encyclopedia of China. Berkshire Publishing Group. doi:10.1093/acref/9780190622671.001.0001. ISBN 9780977015948. Retrieved 6 March 2021.
  16. Changfu, Chang (21 November 2013). "One System, Two Frames: The Coverage of the WTO Negotiations and the SARS Outbreak by the People's Daily and the China Daily". Evolution of Power: China's Struggle, Survival, and Success. Lexington Books. pp. 263–265. ISBN 978-0-7391-8498-1. OCLC 864899546. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 24 November 2020.
  17. Hietanen, Markus (2018). A Discourse on Democracy in China Daily (PDF). Uppsala Universitet. pp. 21–26. Archived (PDF) from the original on 9 January 2021. Retrieved 23 November 2020.
  18. Chen, Lily (September 2013). "Who speaks and how? Studies of voicing in the China Daily following a decade of change". Chinese Journal of Communication. 6 (3): 325–349. doi:10.1080/17544750.2013.789421. ISSN 1754-4750. S2CID 144203378.
  19. 有林, ed. (December 1993). General History of the People's Republic of China, 1949-1995 (in Chinese). 北京: 当代中国出版社. p. 446. ISBN 7-80092-500-5.
  20. Li, Juan (2009). "Intertextuality and national identity: discourse of national conflicts in daily newspapers in the United States and China". Discourse & Society. 20 (1): 85–121. doi:10.1177/0957926508097096. ISSN 0957-9265. JSTOR 42889245.
  21. Brady, Anne-Marie (2008). Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contemporary China. Rowman & Littlefield. pp. 23, 156, 168. ISBN 978-0-7425-4057-6. OCLC 968245349. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 21 November 2020.
  22. Needham, Kirsty (23 August 2004). "Dear Iris, the truth is this ..." The Sydney Morning Herald. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 22 November 2020.
  23. Lawrence, John (1982). "China Daily News". The Australian Journal of Chinese Affairs (8): 147–151. doi:10.2307/2158933. ISSN 0156-7365. JSTOR 2158933. S2CID 156940388.
  24. Jakes, Lara; Myers, Steven Lee (18 February 2020). "U.S. Designates China's Official Media as Operatives of the Communist State". The New York Times. Archived from the original on 24 March 2020. Retrieved 18 April 2020.
  25. Davison, Nicola (21 January 2015). "China state-run newspaper 'fabricated column by New Yorker writer' praising Beijing". The Telegraph. Retrieved 6 March 2021.
  26. Yu, Jess (21 January 2015). "New Yorker Writer Is Surprised by Byline in Chinese Newspaper: His Own". The New York Times. Archived from the original on 26 January 2018. Retrieved 6 March 2021.
  27. Hernandez, Javier C. (14 October 2015). "In China's State News Media, What Is Said May Not Be What's Printed". The New York Times. Archived from the original on 26 January 2018. Retrieved 6 March 2021.
  28. Chang, Jack. "New Yorker writer says he didn't pen op-ed in Chinese paper". apnews.com. Associated Press. Retrieved 9 March 2021.
  29. Huang, Zheping (26 January 2018). "A Chinese paper used fake news to play up Xi Jinping's influence at Davos". Quartz. Archived from the original on 26 January 2018. Retrieved 6 March 2021.
  30. "Press Statement on China Daily / Global Times article attributing false comments to NSA". Ministry of External Affairs (India). 8 September 2020. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 23 November 2020.
  31. Magnier, Mark (8 February 2020). "US lawmakers push Justice Department to investigate China Daily, label the newspaper a foreign agent". South China Morning Post. Archived from the original on 11 August 2020. Retrieved 21 November 2020.
  32. Allen-Ebrahimian, Bethany (18 February 2020). "Exclusive: Pompeo says new China media restrictions "long overdue"". Axios. Archived from the original on 18 February 2020. Retrieved 18 February 2020.
  33. Tomlinson, Lucas (18 February 2020). "State Department designates 5 Chinese media outlets 'foreign missions'". Fox News. Archived from the original on 18 February 2020. Retrieved 18 February 2020.
  34. O'Keeffe, Kate; Cheng, Jonathan (19 February 2020). "State Department Names Five Chinese Media Outlets as Foreign Missions in U.S." The Wall Street Journal. Archived from the original on 1 April 2020. Retrieved 18 April 2020.
  35. "China Daily's Digital Media". China Daily. Archived from the original on 25 January 2013. Retrieved 25 October 2017.
  36. "About us". Asia News Network. Retrieved 9 February 2021.
  37. "China Daily newspaper launches Africa edition". BBC News. 14 December 2012. Archived from the original on 14 December 2012. Retrieved 15 December 2012.
  38. Smith, David (14 May 2012). "China Daily to publish African edition as Beijing strengthens voice abroad". The Guardian. Archived from the original on 17 April 2016. Retrieved 25 October 2017.
  39. "China Daily Asia Weekly wins media award". China Daily. 12 September 2013. Archived from the original on 22 February 2014.
  40. Pandey, Sunir (31 May 2013). "China Daily official launch". Nepali Times. Archived from the original on 21 November 2020. Retrieved 14 October 2020.
  41. Zhang, Chunyan (9 December 2011). "China Daily wins two media awards". China Daily. Archived from the original on 21 November 2020. Retrieved 14 October 2020.
  42. "China is spending billions on its foreign-language media". The Economist. 14 June 2018. ISSN 0013-0613. Retrieved 16 March 2021.
  43. "China Daily European Weekly wins media award". China Daily. 2 April 2014. Archived from the original on 28 September 2015. Retrieved 14 October 2020.
  44. "About China Daily". China Daily. Archived from the original on 23 December 2018.
  45. "Contact Us". China Daily. Archived from the original on 3 July 2014. Retrieved 31 May 2014.
  46. Chen, Lily (2004). "Evaluation in Media Texts: A Cross-Cultural Linguistic Investigation". Language in Society. 33 (5): 673–702. doi:10.1017/S0047404504045026. ISSN 0047-4045. JSTOR 4169385. Retrieved 6 March 2021.
  47. "Coronavirus: The information heroes China silenced". Reporters Without Borders. 25 March 2020. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 23 November 2020.
  48. "China's Pursuit of a New World Media Order" (PDF). Reporters Without Borders. 22 March 2019. Archived (PDF) from the original on 9 January 2021. Retrieved 23 November 2020.
  49. Li, Jane (17 June 2019). "A state-run Chinese newspaper is presenting alternative facts on Hong Kong's protests". Quartz. Archived from the original on 7 November 2020. Retrieved 21 November 2020.
  50. Myers, Steven Lee; Mozur, Paul (13 August 2019). "China Is Waging a Disinformation War Against Hong Kong Protesters". The New York Times. Archived from the original on 30 April 2020. Retrieved 13 June 2020.
  51. Conger, Kate (19 August 2019). "Facebook and Twitter Say China Is Spreading Disinformation in Hong Kong". The New York Times. Archived from the original on 20 August 2019. Retrieved 13 June 2020.
  52. Feng, Emily (20 August 2019). "How China Uses Twitter And Facebook To Share Disinformation About Hong Kong". NPR. Archived from the original on 23 August 2019. Retrieved 13 June 2020.
  53. Mac, Ryan; Adams, Rosalind (19 August 2019). "Have You Seen These Ads About Hong Kong's Protests? China Certainly Hopes You Have". BuzzFeed News. Archived from the original on 19 August 2019. Retrieved 22 December 2020.
  54. Huang, Echo (19 September 2019). "Why China isn't as skillful at disinformation as Russia". Quartz. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 22 December 2020.
  55. Zheng, Sarah (10 September 2019). "China Daily newspaper criticised over claim Hong Kong protesters are planning 9/11 terror attack". South China Morning Post. Retrieved 6 March 2021.
  56. Gold, Hadas (15 May 2020). "China is mobilizing its global media machine in the coronavirus war of words". CNN. Archived from the original on 4 June 2020. Retrieved 13 June 2020.
  57. Walsh, Carly; Cullen, Simon (8 May 2020). "The EU has admitted it let China censor an op-ed by the bloc's ambassadors". CNN. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 21 November 2020.
  58. "EU draws criticism over consent to China censorship of coronavirus article". Financial Times. 7 May 2020. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 25 November 2020.
  59. Kumar, Isabelle; Ruiz Trullols, Laura (7 May 2020). "EU regret after state-run newspaper China Daily removes COVID-19 mention from op-ed". Euronews. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 25 November 2020.
  60. Hui, Mary (21 January 2021). "China's vaccine diplomacy has an aggressive anti-vax element". Quartz. Retrieved 29 January 2021.
  61. "EEAS Special Report Update: Short Assessment of Narratives and Disinformation Around the COVID-19 Pandemic (Update December 2020 - April 2021)". EUvsDisinfo. European External Action Service. 28 April 2021. Retrieved 28 April 2021.
  62. Emmott, Robin (28 April 2021). "Russia, China sow disinformation to undermine trust in Western vaccines, EU report says". Reuters. Retrieved 28 April 2021.
  63. Meade, Amanda (9 December 2020). "Nine Entertainment newspapers quit carrying China Watch supplement". The Guardian. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 9 December 2020.
  64. Ye, Meng; Thomas, Peter (1 June 2020). "Paternalism in China Daily's coverage of Chinese Muslims (2001–2015)". Discourse & Communication. 14 (3): 314–331. doi:10.1177/1750481319893770. ISSN 1750-4813. S2CID 213982943.
  65. Hui, Mary (8 January 2021). "China praised itself for saving Uyghur women from being "baby-making machines"". Quartz. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 9 January 2021.
  66. "'Uygur women no longer baby-making machines': China boasts about birth rate dip". The Week. 8 January 2021. Retrieved 9 January 2021.
  67. Ordonez, Victor (8 January 2021). "Chinese Embassy tweet about Uighurs and birth rate draws instant condemnation". ABC News. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 9 January 2021.
  68. Berrill, Lewis (8 January 2021). "Iain Duncan Smith blasts China over Uyghur detention camps". East London and West Essex Guardian. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 9 January 2021.
  69. "US Voices Disgust at China Boast of Uighur Population Control". Barron's. Agence France-Presse. 8 January 2021. Retrieved 9 January 2021.
  70. "Twitter urged to act on China's 'violent propaganda' about Uyghur Muslim women". The Times of Israel. 8 January 2021. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 9 January 2021.
  71. Lee, Timothy B. (7 January 2021). ""Baby-making machines": Chinese tweet on Uighurs not against Twitter rules". Ars Technica. Archived from the original on 9 January 2021. Retrieved 9 January 2021.
  72. Lee, Timothy B. (9 January 2021). "Twitter takes down China's "baby-making machines" tweet on Uighur women". Ars Technica. Retrieved 9 January 2021.
  73. Goh, Brenda (21 January 2021). "Twitter locks account of China's U.S. embassy over its defence of Xinjiang policy". Reuters. Retrieved 21 January 2021.